Amina Bulić | Šetnja kroz "Vlastitu sobu" Virginije Woolf, I dio








Krajem dvadesetih godina prošlog stoljeća (1929) Virginija Woolf objavljuje Vlastitu sobu, nastalu kao “pripremu” za predavanje o temi “Žene i proza”, o kojoj je bila pozvana da govori. Zahvaljujući autoricinoj književnoj erudiciji, esejističkom i narativnom umijeću, intenzivnoj introspekciji, kritičkom seciranju socijalno-ekonomskih konteksta i historijskih dešavanja, Vlastitu sobu uobličila je u tekst koji je formalno ambigvitetan, a sadržajno epifanijski. Njen tekst možemo čitati kao esej o ulozi i položaju žene u društvu, književnosti, nauci i njenom mjestu na polici za knjige, a istovremeno i kao modernistički roman prenapregnute misaone potrage za odgovorima na pitanja portretiranja žena u književnosti, njihovim autorskim naporima i pokušajima, izazovima pisanja u društvu koje ih doživljava kao inferiorne, koje ih s obespravljuje i obesparuje, normama koje s podsmijehom priječe njihov intelektualni i kreativni rad i razvoj. Fiktivni okvir Oxbridgea (kovanica nastala kombiniranjem imena dvaju velikih engleskih sveučilišta Oxforda i Cambridgea), u koji smješta početak svog traganja za zaključcima i odgovorima na pitanja koja iskrsavaju prilikom šetnje kroz pasuse poetski slikovite deskripcije i izoštrene misaone blistavosti, autorici osigurava rasterećeni kontekst u kojem neposredno i bez cenzure može propitivati i pretresati sadržaje knjiga, pozicije autoriteta, smislena htijenja i skrivene namjere pisaca, historijske fakte, koledžske temelje i koledžske trpeze, engleske titule i socijalne hijerarhije.

Vlastita soba postat će jedan od temeljnih tekstova feminističke književne kritike zahvaljujući neutaživoj znatiželji Virginije Woolf, njenoj visprenosti i svijesti o spolnoj neravnopravnosti kao praizvoru svih drugih neravnopravnosti u društvu. Ona u Vlastitoj sobi baca svjetlo na ključna pitanja koja nju kao intelektualku, književnicu i ženu tište i intrigiraju, a tiču se vidljivosti žena kroz historiju, njihovog portretiranja u tekstovima muških autora, ženskog pisanja, ženske književne tradicije, kauzaliteta finansijske neovisnosti žene i njenog bavljenja spisateljskim radom.

Smjestivši radnju Vlastite sobe u Oxbridge, Woolf prvenstveno povlači paralelu između muškog i ženskog koledža. Historija je na strani muškaraca. U temelje muškog koledža položena su kraljevsko i plemićko blago, novac, zlato, sve ono što im je osiguralo višestoljetni primat na katedrama, profesurama, lektoratima i stipendijama. Njihov pristup riznicama znanja neposredan je zahvaljujući zavještanom novcu i zlatu na čijoj se bazi duhovno i intelektualno nadograđuju. Muškarci ne samo da neometano “piju” na izvorima znanja (kroz slobodan pristup koledžima, univerzitetima, bibliotekama) već su oni ti koji su njegov izvor. Stoljećima unazad muški autori proizvodili su znanje usmjeravajući historijske tokove i socio-ekonomska kretanja, opisujući svijet oko sebe i propisujući norme. Oni su rizničari monofokalnog znanja. Muški rakurs dominantan je u svim vrstama diskursa te je samim tim zaslužan za stvaranje stereotipa o ženskoj prirodi i za reproduciranje aksioma o inferiornosti ženskog spola. Razlog tome leži u činjenici da muškarci imaju slobodu da operiraju novcem. Ko ima novac ima znanje, a ko ima znanje posjeduje moć. Woolf sebi dopušta autoreferencijalno rušenje romansijerskog narativnog uzusa naizgled jednostavnom i profanom komparacijom sadržaja trpeze muškog i ženskog koledža, pri čemu je ona prva mnogo obilatija i profinjenija. Nije samo trpeza ženskog koledža oskudnija i skromnija. Ni njeni zidovi i temelji nisu sazdani od višestoljetnog muškog akademizma, naučnog naslijeđa i plemićkog zlata. Ženski koledž Fernem nastao je angažiranjem i strpljivim zalaganjem žena, koje ujedno predstavlja njegovu jedinu zaostavštinu. Tradicija vještine zarađivanja novca, baratanja njime i njegovog ulaganja u slučaju žena ne postoji. Historija je žene stavljala u pozadinu dešavanja, u finansijskom smislu, kako zaključuje Woolf, nisu bile sposobne zarađivati, a i da jesu, zakon im je osporavao “pravo da raspolažu novcem koji bi zaradile”. Uživajući u svim političkim, socijalnim i ekonomsko-tržišnim pravima, muškarci su se razvijali i napredovali u svim segmentima ljudskog djelovanja, stvarajući tradiciju i kredibilitet spola, što je utjecalo i na umove muških autora. S druge strane, materijalno siromaštvo i neobezbijeđenost ženskog spola kao i nedostatak literarne tradicije utjecali su na sputavanje, stagniranje i propadanje umova spisateljica. Patrijarhalno ustrojeno društvo dodijelilo je ženi ulogu majke, supruge, domaćice, s pripadajućim spektrom poslova, apriorno im onedostupivši intelektualni, istraživački, naučni i stvaralački rad, učinivši ga domenom uma i genija muškarca.

Našavši se u knjižnici Britanskog muzeja u Londonu s ciljem istraživanja teme koja ju je zaokupljala danima, suočena s nepreglednom količinom naslova o ženama, autorica spoznaje da su većinu knjiga o ženama napisali muškarci. Tragajući za “esencijom istine”, Woolf dolazi do zaključka da je sasvim beskorisno i otvarati knjige muških autora, “gospode specijalizirane za žene i njen utjecaj na bilo šta”, budući da oni pristrasno i neznalački prikazuju žene insistirajući i istrajavajući na “mentalnoj, moralnoj i fizičkoj inferiornosti” ženskog spola. Dok čita tekstove takvih autora, autoricu obuzima gnjev od kojeg plamti, “prikriven i složen, a ne jednostavan i otvoren gnjev”. Bezvrijednost tih knjiga skrivala se u činjenici da nisu korespondirale s autentičnim i pojedinačnim ženama i ženskim iskustvima, koji su zbog tobožnje naučnosti zanemarivani nauštrb istine. Woolf nalazi da se iz tih tekstova pomalja gnjev autora, koji joj se čini apsurdan s obzirom na činjenicu da su muškarci povlašteni u patrijarhalnom engleskom društvu, gdje uživaju dominaciju i primat u svakoj sferi. Razlog tome, poigravajući se “psihološkim zagonetkama”, pronalazi u načinu na koji muškarci putem unižavanja žena grade svoje samopouzdanje. Inferiornost ženskog spola uzimaju kao prirodnu datost i superiornost nad ženama koju “dobijaju po rođenju” autorica vidi kao “jedan od glavnih izvora muške moći”. Budući da se muškarac u patrijarhalnom društvu konstituira preko uloga osvajača i vladara, on mora osvojiti samopouzdanje nastalo na osnovu lažne, izvještačene, udvostručene slike sebe samog. Tu sliku i viziju svoje “važnosti” muškarac pronalazi u ženi koja, kako Woolf sugerira, već “vijekovima služi kao ogledalo koje ima čarobnu i delikatnu moć da odrazi mušku figuru dvostruko veću od prirodne”. Iz tako definiranih pozicija, s jedne strane, muškarac progovara i djeluje osvajajući svijet i pokoravajući društvo, a ženini se stavovi, mišljenja i u konačnici egzistencija, u isti mah, trivijaliziraju, relativiziraju, izlažu sumnji i podsmijehu, kako se lažna slika suprotnog spola, koju reflektiraju, ne bi razbila i sasula u komade.


Amina Bulić



Primjedbe