Amina Bulić | “Majka Hrabrost i njena djeca”: Dnevnik Diane Budisavljević





Dnevnik Diane Budisavljević dokumentarno-igrani je film rediteljice Dane Budisavljević. Kako već naslov filma sugerira, ovo je ostvarenje zasnovano na dnevničkim zapisima aktivistkinje, humanitarke i borkinje za ljudska prava i prava djece Dijane Budisavljević, koja je iz ustaških logora za vrijeme Drugog svjetskog rata spasila preko deset hiljada djece. O događajima uprizorenim na filmu, odnosno o ovom segmentu Drugog svjetskog rata i ustaškim logorskim praksama, u širem savremenom balkanskom socio-kulturnom kontekstu nije se mnogo niti znalo niti pričalo sve do pojave ovog dokumentarno-igranog ostvarenja. Historijski specifična i delikatna tematika kojom se film bavi iziskivala je, prema riječima rediteljice, dugogodišnje pripreme i savladavanje novih znanja i vještina da bi se iznio jedan tako velik projekt, za nju autorski najzahtjevniji.

Budući da je riječ o dokumenatrno-igranom filmu, njegova struktura, kompozicija i filmska naracija su specifični. Rediteljski izazov bio je ukomponirati arhivske snimke, svjedočanstva i fikcionalni dio filma u kompaktnu cjelinu. Dokumentarne segmente filma čine arhivski videosnimci i isječci događaja iz perioda koji prati filmska priča te svjedočanstva preživjelih koji su kao djeca prisilno odvedeni u logore. Glavni narativni tok, odnosno narativna okosnica, igrani je segment ovog ostvarenja, u kom ulogu glavne protagonistkinje igra Alma Prica. Dianin glas iz offa preuzima ulogu naratora koji nas vodi kroz dnevničke zapise, odnosno pojašnjava dešavanja koja nisu predočena na platnu. Ovakav postupak pripovijedanja na filmu s jedne je strane blizak dokumentarističkom filmskom izričaju, a istovremeno je obilježje dnevničkih zapisa na kojima se film zasniva pa i na taj način eho Dianinog pisanja stvara atmosferu intimne ispovijesti. Rediteljica tehničkim rješenjima povezuje dokumentarne i igrane dijelove. Težeći da ton slike bude koherentan crno-bijelom tehnikom portretira igranu radnju. Također, referirajući se na dokumentarni segment filma, rediteljica često upotrebljava krupni plan lica glavne junakinje te na taj način sugerira ekspresiju unutrašnjeg života, emocionalnog, psihičkog i duševnog stanja protagonistice. Anahronije u Dnevniku Diane Budisavljević u službi su, s jedne strane, stvaranja napetosti, pobuđivanja zaintrigiranosti kod gledatelja, a, s druge strane, pomoću njih se rješavaju nejasnoće i pobliže objašnjavaju pojedini događaji.

U početnim prizorima filma, Diana i njena saradnica rade u kancelariji, godina je 1943. One zaprimaju poziv o imenima djece, pretražuju kartoteku. Gledaocu nije baš sasvim jasno šta to čine, koja je poenta tog arhiva i silnih uredno poredanih dječijih slika. Suština te scene otkrit će mu se tek kasnije kroz film. Tom uvodnom scenom rediteljica definira početno ozračje filma, koje odiše neizvjesnošću, nesigurnošću, strahom, stegom, tajnošću, odlučnošću, solidarnošću i nejasnom pobožnošću.

Ritam filma uvjetovan je kompozicijom građe od koje je strukturiran. Rediteljica je imala kompleksan zadatak izorkestrirati arhivsku građu, svjedočanstva i igrani dio filma u kompaktnu cjelinu, pri čemu je ritam filma na nekim mjestima “zazijevao”, odosno ispaštao. Nijansiranje i prekidanje, ubacivanje glavnog igranog toka filma mozaičnim slaganjem isječaka i svjedočanstava na pojedinim mjestima ritam igrane okosnice usporavaju i retardiraju, no kako se film bliži svom završetku, upravo ovakva metoda poprima osobine modusa stvaranja napetosti kod gledaoca, koji se nada spasenju djece i iščekuje utopijsko izmirenje dobra i zla, ako se već preovladavanje dobra nad zlom čini apsolutno nemogućim.

U uvodu igrane radnje zatječemo scene krštenja Dianine unuke. Dočekuje nas slika sretne porodice na okupu. Kadrovi koji aludiraju na uramljeni potret sretne porodice akcentiraju postojanje tri generacije žena – Diana, njena kći i unuka. Kriza tog idiličnog prizora i prigode, koju predstavlja divljanje Drugog svjetskog rata vani na ulicama, u film se uvlači kašnjenjem svećenika, koji ulaskom u zagrebački gospodski dom Budisavljevića konfrontira intimno i javno, odnosno potcrtava intruziju ovog potonjeg u prvo navedeno. Posebice su znakoviti krupni planovi krštenja djevojčice, bebina glava, lice i sveta vodica koja ih poliva. Osim što se preko navedenih kadrova i planova konstituira tema filma, oni služe i za definiranje psihološke motivacije glavne junakinje kasnije kroz film.

Diana Budisavljević simbol je majke, spasiteljice, svete majke, one koja rađa, daruje život, hrani, odgaja, one koja žrtvuje sebe za dobrobit svog djeteta. Polazeći od tog njena porodičnog identitarnog obilježja gradi se Dianin lik heroine. Za drugi element Dianine psihološke motivacije vezan je identitet supruge. Ugledna, bogata katolikinja austrijskog porijekla udata za doktora pravoslavca. Sve navedene identitarne odrednice u prethodnoj rečenici uvjetuju Dianine odluke i postupke kroz Drugi svjetski rat. Ona se ne familijalizira sa zatočenim pripadnicama pravoslavne vjere samo zato što su iste vjeroispovijesti kao njen suprug, već prvenstveno zato što su žene. Njena empatija prevazilazi granice identiteta i ide od pojedinačnog ka univerzalnom, ona ide ka čovjeku. Diana se sa žrtvama identificira kao čovjek sa čovjekom. Iako je majka i supruga, iako je njena motivacija u filmu zbog toga uvjerljivija, ona je prvenstveno ljudsko biće. Zbog toga ne uspijeva pojmiti kako je moguće da čovjek čovjeku učini ono što su ustaše i nacistička vlast činile pripadnicima svoje vrste. Odbijajući biti dio sistema te uviđajući da niko drugi neće djelovati, Diana Budisavljević osjetila se dužnom da prikupljanjem pomoći za logoraše, prvenstveno pravoslavne žene i djecu, kao i akcijama spasavanja izmučene djece iz ustaških logora sačuva i opravda svoju ljudskost. Bitna je to činjenica kojom se oslikava njen otpor prema vladajućem sistemu.

Dianina socijalna pozicija mač je sa dvije oštrice. Ta pozicija i utjecaj njene porodice pružaju joj temelje za osmišljavanje, pokretanje i koordiniranje humanitarnih djelatnosti koje je provodila. S druge strane, ugled i položaj su joj izloženi ustaškim zastrašivanjima i prijetnjama, napose zbog suprugove vjerske pripadnosti. Dakle, sasvim nesebično, izlažući vlastitu dobrobit i život, kao i sigurnost svoje porodice, Diana Budisavljević usprotivila se ponoru čovječanstva i pružila ruku spasa najpotrebitijima i najranjivijima. Ona je heroina koja se logistikom, razgovorima, zalaganjima, diplomacijom i napose humanitarnošću borila protiv zlodjela sistema u kojem se zadesila, a svime tim se izdvojila iz njega, deklarativno i performativno mu ne pripadajući. Da je bilo još primjera očuvanja humanosti u najmračnijem dobu fašističke Hrvatske, svjedoči činjenica da su spašena djeca po dolasku iz logora udomljavana u katoličke porodice koje su im pružile ne samo minimalne uvjete za normalan život već dostojno odrastanje, osjećaj porodice, pripadnosti i nadasve majčinske ljubavi, što ćemo kasnije kroz film i čuti iz usta jednog od svjedoka. Svi ti ljudi, uz Dianu i njene saradnike kao što su Tatjana Marinić, Kamilo Breslera, Jan Koh i drugi, poput sjajnih iskri sjaje kroz crninu ustaške diktature.

Film Dnevnik Diane Budisavljević otvaraju snoliki kadrovi nepoznatog čovjeka koji čamcem plovi rijekom. Njihova snolikost ogleda se u zamagljenosti kadra, provlačenju svjetla kroz šiblje na obali i izmaglici nad rijekom, mehkoći slike koja je sva u obrisima i uljuljkava gladaoca kao da ga smiruje, priprema za potresne scene filma. Filmska se priča ovdje, dakle, ne bazira samo na rediteljicinom iščitavanju, interpretaciji i transponiranju Dianinog dnevnika na filmsko platno, već se ona nadopunjuje i uozbiljuje svjedočanstvima četvero preživjele djece, njihovim sjećanjima i historijama sagledanim iz rakursa žrtava.

Artikuliranja ratnih i logoraških trauma svjedoka prije svega su dostojanstvena. Njihova postura, verbalizacija, izrazi lica slikovitije predočavaju u umovima gladalaca silinu strahote, torture i tragedije koju su preživjeli. Suočavajući prošlost i sadašnji tenutak, rediteljica žrtve fizički vraća u sada već devastirane, zubom vremena nagrižene, izmijenjene prostore koji evociraju najgore uspomene njihovih djetinjstava. Upravo zato što su u trenutku pričanja sada već ostarjele žene i muškarci, ovim se potcrtava i slavi prkos života i njegova pobjeda nad smrću. Njihova svjedočanstva karakteriziraju dvije stvari. Prvo, autentična su, neposredna i bezmalo bolna, teška, ali tako nužna za čuti, osvijestiti ih. Ona su nadasve slikovita, ogoljeno direktna. Svjedokinja Zorka Janjanjin, referirajući se na poznatu frazu o zidovima  koji “kada bi znali pričati”, aludira na okamenjenu, neprolaznu bol i strahote koje bi od njih čuli... Zorka prstima kida, čupka, skida osušenu i ispucalu boju sa zidova, sklanja prašinu i grančice, kao da, otkrivajući svoju priču, istovremeno traga za grobom svog djetinstva koji je tu u tom logoru, iako ga je preživjela. Dokaz smrti njenog djetinjstva najupečatljivije je oslikan u posljednjem dijelu njenog svjedočanstva, u kojem priča o povratku u svoje pusto selo, okusu slobode koji je bolan, poražavajući i isprazan, kada je shvatila da je jedina od svoje rodbine ostala u životu.

To je druga katakteristika ovih svjedočanstava; svako od njih posjeduje kulminacijski moment, ono po čemu se svako od tih svjedočanstava izdvaja od desetina i stotina drugih, individualna nota kolektivnog isksutva, ono po čemu su lična, neophodna i upečatljiva. Za Zorku je to trenutak povratka u selo i sjedanja ispod kruške, uživanje u njenim plodovima, okusu slobode i gorčini bolnih suza spoznaje da je jedina od svoje porodice preživjela. Nepatvorena emocija izbija iz priče Milorada Jandrića o udomljavanju u katoličku porodicu nakon izbavljenja iz logora i jačini majčinske ljubavi koju je prvi put osjetio od svoje nove majke Marije. Ogoljenost dječije prirode koja nije podložna promjenama i uvijek je ista, pa makar unutar zidina logora, oslikava Nada Vlaisavljević sjećanjima o bratu, s kojim se igrala dok su bili zatočeni, i univerzalnoj dječijoj ljutnji ili durenju što je brat ili sestra dobila zrno graha više.

Da li Živko Zelenbrz doista postoji? On ne zna odakle je niti ko su mu roditelji. Svaka nada za pronalaskom ikakve poveznice sa svojim korijenima oteta je i nestala zajedno s kartotekom Diane Budisavljević, koju joj je nova vlast netom po oslobođenju Zagreba oduzela i kojoj se od tada gubi svaki trag. Jedino što Živko zasigurno zna o sebi jeste da je u logoru potpisan pod brojem 1128, bez prezimena, bez korijena i porijekla. Živkov život poslije logora osuđen je na uzaludne pokušaje povratka svom domu. Zbog toga odluka rediteljice da Živka prikaže u magnovenju kako čitav film plovi rijekom kao da je njena plovidba ciklična, njom nikamo ne stiže te ga tek na kraju filma pušta da ispriča svoju tragičnu historiju – čini se umjetnički i semantički smislenom. Ujedno, Živkova monotona plodvidba rijekom asocira na legendu o Ukletom Holandezu. Zbog strašnog zločina koji ga zadesio, Živko je osuđen da “plovi” morem života nikada ne pristajući na obale svoga doma, nikad se ne vraćajući kući.

Kraj filma donosi arhivske snimke slavlja oslobađanja Zagreba 1945. godine, pobjedu nad fašizmom. Radost oslobađanja za Dianu donosi najveći poraz u njenom radu. Nova vlast joj oduzima kartoteku i arhiv djece spašene iz logora. Indikativan je način na koji Diana predaje svoju kartoteku izaslanicima Komunističke partije – u tom načinu krije se rediteljicin komentar i osuda njihovog čina – Diana im, primorana da preda svoje životno djelo, govori “bitte” (njemački “izvolite”). Tokom filma ona na njemačkom jeziku komunicira sa nacističkim vojnicima i službenicima, njenim obraćanjem izaslanicima nove vlasti istim jezičkim izborom, povlači se paralela sa nacističkim dobom diktature i novom komunističkom vlasti nad koju rediteljica stavlja veliki upitnik zbog, prvenstveno, pomaganja zatiranja tragova i veza između majki iz logora poslanih na prinudni rad u Njemačku i spasene djece koja o svom porijeklu, zahvaljujući oduzimanju kartoteke, nikada neće saznati istinu.


Amina Bulić


Primjedbe